Zo bestrijdt Ben & Jerry's mondiale opwarming
De laatste jaren heeft Ben & Jerry’s hard gewerkt aan het verkleinen van de ecologische voetafdruk. In 2002 zijn we begonnen met het aanpakken van het productieproces, met onze partner in Vermont (Canada), NativeEnergy. In 2007 zijn we onze eerste global warming campagne begonnen in samenwerking met de Dave Matthews Band. We waren vroeg bij deze ontwikkelingen en hebben ook al veel geïnvesteerd in onze productfaciliteiten, productieketen, en Scoop Shops om energie efficiëntie te vergroten en onze voetafdruk te verkleinen.
We hebben recentelijk een ‘Life Cycle Analyse’ uitgevoerd van onze producten, dat de koolstofemissies bij iedere fase van onze ijslevenscyclus meet – van de boerderij tot in de pintcontainer. We hebben de resultaten hiervan gebruikt om een duidelijk pad in te gaan richting het verkleinen van de voetafdruk van ons bedrijf, pint voor pint.
We spelen ook een belangrijke rol in het ondersteunen van het Unilever Sustainable Living Plan (USLP) van ons moederbedrijf. Het USLP is de blauwdruk van Unilever om een globale leider te zijn op het gebied van schone energie. Deze blauwdruk voor duurzame groei heeft als doel om winstgevende groei te bevorderen, de milieuafdruk te verkleinen en de positieve sociale impact te vergroten.
Hier zijn vijf additionele zaken die Ben & Jerry’s onderneemt in de strijd tegen klimaatverandering:
DE CHUNKINATOR
De Chunkinator , is een fabriek in Nederland, een magische machine dat ijsafval in stroom veranderd. De binnenkant van deze bio-tank bestaat uit 24 biljoen natuurlijke micro organismes die afval en afvalwater in biogas omzetten dat de fabriek aandrijft. Tot op heden heeft de Chunkinator al genoeg energie geproduceerd om 16 miljoen Ben & Jerry pints te maken!
KOEIEN EN KLIMAAT
Geloof het of niet, maar koeien spelen een belangrijke rol in klimaatverandering. Het gas wat ze produceren en de mest, zorgen voor een aanzienlijke hoeveelheid ozonafbrekend methaangas. Door een gezamenlijk project met Green Dream Farm en NativeEnergy, hebben we een systeem kunnen implementeren dat een belangrijk deel van het methaangas reduceert in de atmosfeer. Het is een test programma, dat we hopen te implementeren bij andere Caring Dairy boerderijen wereldwijd.
COMPENSEREN DOOR HERBEBOSSING
We geven erg veel om onze leveranciers, boeren, hun families, hun land en hoe onze ingrediënten hun leven beïnvloeden. Als uitbreiding van onze samenwerking met Catholic Relief Services en Sustainable Food Lab, hebben we recentelijk een project gedaan in samenwerking met Pur Project om agrobosbouw mogelijkheden te onderzoeken voor onze vanille leverancier. Het project samen met boeren richt zich erop om bomen (die van nature daar groeien) te herplaatsen. Dit om erosie te verkleinen, om benodigde schaduw te bieden voor vanilleplanten en om mogelijkheden te bieden voor uiteenlopende agrarische projecten.
SCHONERE, GROENERE VRIEZER
Traditionele vriezers gebruiken hydrofluorkoolstoffen (HFCs) – een van de meest voorkomende en schadelijke gassen. In 2008 is Ben & Jerry’s begonnen met een samenwerking met Greenpeace , voor de lancering van de ‘Cleaner, Greener Freezer’. Deze Ben & Jerry vriezers zorgen er niet alleen voor dat ijsjes koud blijven door aarde-vriendelijke stoffen, ze zijn ook meer energie efficiënt dan de eerdere HFC’s. Het is een win-win situatie!
SOCIALE MISSIE
Ben & Jerry is allemaal begonnen met een sociale missie, en heeft zich ingezet voor verschillende doelen van huwelijksgelijkheid tot GMO labels om het milieu te beschermen. Of het nu om meedoen gaat aan de People’s Climate March, of om het aanmoedigen van onze fans in meer dan 35 landen dat klimaatverandering echt urgentie actie nodig heeft – we zijn gelukkig dat we omringd zijn door zo’n passionele groep.