Skip to main content

Group of people "If It's Melted, It's Ruined"

Het is geen geheim dat klimaatverandering er is en dat het onze aarde verandert. Gletsjers smelten, zeeën stijgen en de leefgebieden van planten en dieren verschuiven. En hoewel een handvol miljardairs in de ruimte naar onroerend goed aan het winkelen zijn, blijven we liever stevig op de aarde staan waar we van houden. Dat betekent onmiddelijk actie ondernemen om onze planeet te beschermen. 

Het is tijd om alles uit de kast te halen om klimaatverandering te bestrijden

Het is al te laat om het klimaat waarin we vroeger genoten te behouden of terug te winnen. Maar we zijn niet het type dat blijft zitten wachten tot onze Chubby Hubby een meltdown heeft. We weten dat we dringend moeten handelen om de meest verwoestende gevolgen van klimaatverandering te voorkomen. 

Lees Meer

Om die reden - en een miljoen andere - hebben we hard gewerkt om onze klimaatvoetafdruk aan te pakken. Dit is hoe we het tot nu toe hebben gedaan en wat we nu doen om die voetafdruk te verkleinen. 

Collapse

Two Ice cream cones

 

De CO2-footprint van ons ijs

Iets doen, begint met iets weten. En hoewel we al tientallen jaren actief bezig zijn om de gehele milieu-impact van Ben & Jerry's te verminderen, hebben we nu de gegevens om die uitstoot van broeikassen te meten en elk jaar onze CO2-voetafdruk te schatten, inclusief wat er het meest aan bijdraagt. 

Lees Meer

Dit is wat we weten:

  • Zuivel-ingrediënten zijn goed voor ongeveer 53% van onze footprint, terwijl onze andere ingredënten (noten, dough chunks, swirls en andere toevoegingen) nog eens 21% toevoegen. 
  • De productie is goed voor slechts 1% van de totale uitstoot van broeikassen, maar de levering van het ijs van de fabriek naar de winkels en Scoop Shops is goed voor nog eens 7%.
  • Een enkele pint Ben & Jerry's produceert ongeveer 1,5 kilo koolstofdioxide-equivalent of CO2 (ook bekend als onze 'emissie-intensiteit')

Door cijfers jaarlijks bij te houden, weten we waar we de grootste kansen hebben om onze voetafdruk te verkleinen en hoe we het doen op onze reis. 

Collapse

Pint Infographic

Infographicbeschrijving: Een illustratie van een pint van Ben & Jerry's ijs wordt gebruikt als cirkeldiagram om de ecologische voetafdruk van Ben & Jerry's weer te geven. De grafiek heeft het label 'Onze CO2-voetafdruk'. In de grafiek is 53% gelabeld als "Zuivel". 21% heeft het label "Andere ingrediënten". 7% heeft het label 'Uitgaand vervoer'. 5% heeft het label "Retail". 5% heeft het label 'Franchise'. 4% heeft het label 'Productverpakking'. 2% heeft het label 'Inkomend transport'. 1% heeft het label "Productie". 1% heeft het label 'Consument'. En 1% heeft het label 'Einde van het leven'. De afbeelding verschijnt op de achtergrond van een kurkbord.

We hebben grote (op wetenschap gebaseerde) doelen

Het is geweldig om doelen te hebben. Het is nog nog beter als die doelen op wetenschap zijn gebaseerd. 

Lees Meer

Daarom kijken we naar het Science Based Targets-initiatief (SBTi), dat ambitieuze klimaatacties stimuleert door bedrijven in staat te stellen op wetenschap gebaseerde emissiereductiedoelstellingen vast te stellen. Op wetenschap gebaseerde doelen zijn nauwkeurige en meetbare doelen die zijn ontworpen om de uitstoot met een bepaalde hoeveelheid te verminderen. Dat betekent dat we verantwoordelijk worden gehouden voor het behalen van de werkelijke cijfers - niet alleen dat we een paar bomen planten of CO2-compensaties kopen om ons beter te voelen over de energie die we gebruiken.

Wat je je misschien afvraagt: waarom hebben we het niet over CO2-compensaties of netto-nuldoelen? Het korte antwoord: deze inspanningen zijn te vaag en ongericht - en van twijfelachtige doeltreffendheid (opens new window). We begrijpen dat bedrijven pas klimaatneutraal kunnen zijn als de hele economie klimaatneutraal is. Net-Zero-claims worden te vaak gebruikt om bedrijven eruit te laten zien alsof ze zinvolle klimaatactie ondernemen zonder echt systeemproblemen aan te pakken. Om die redenen hebben we ervoor gekozen om bij de wetenschap en bij onze SBTi's te blijven.

Zo ziet Ben & Jerry's SBTi's (opens a new window) eruit: 

  • Faciliteiten die eigendom zijn van het bedrijf zullen tegen 2025 100% hernieuwbare energie gebruiken.
  • We zullen onze emissie-intensiteit tegen 2025 met 40% verminderen (ten opzichte van onze baseline van 2015).
  • We zullen onze emissie-intensiteit tegen 2050 met 80% verminderen.

 

Collapse

Cows on a farm

 

Dit is hoe we werken om onze op wetenschap gebaseerde doelen te bereiken.

Dat zijn behoorlijk grote doelen. Daarom hebben we besloten ons te concentreren op het verbeteren van drie hoofdcategorieën:

Lees Meer

Inkoop en Ingrediënten: 

De zuivel productie is verantwoordelijk voor meer dan 50% van de totale uitstoot van Ben & Jerry's, dus daar hebben we de grootste kans om onze ecologische voetafdruk te verkleinen. We onderzoeken en implementeren oplossingen rond een aantal hoofdgebieden: 

  • Enterische emissies: door te veranderen wat we onze koeien voeren, hopen we hun gas te verminderen (bekend als "enterische emissies"). Door te focussen op het verbeteren van de kwantiteit en kwaliteit van het voer, levert dit naast voordelen voor de diergezondheid en economische voordelen ook voordelen op voor koolstof, water, bodemgezondheid en biodiversiteit. We werken ook aan het versnellen van proefprojecten en adoptie van oplossingen voor enterisch voeradditieven.
  • Mestbeheer: Mestvergisters op boerderijen vangen methaan uit mest en gebruiken dit om duurzame energie op te wekken. Ook werken we samen met onderzoekers aan methoden voor het opbrengen van mest. Samen helpen deze stappen de uitstoot van broeikasgassen te verminderen en de bodemgezondheid en de waterkwaliteit te verbeteren.
  • Regeneratief voer en bijsnijden: we werken samen met boeren om best practices in regeneratieve landbouw te implementeren om de bodemgezondheid te behouden en te verbeteren, synthetische inputs te verminderen en de biodiversiteit van boerderijen te vergroten. We zullen ons ook richten op voer van eigen bodem, circulair en ontbossingsvrij voer en meer gras in het dieet van onze koeien.
  • Verpakking: We houden van hoorntjes omdat ze plasticvrij zijn en je het hele ding kunt eten! Maar die pint in je vriezer moet ergens in worden verpakt, dus we richten ons op het creëren van een duurzamer verpakkingsproces (opens new window), ook in Scoop Shops.

 

Portfolio innovatie:

Omdat zuivel zo'n groot deel uitmaakt van onze footprint, is een van de gemakkelijkste en meest effectieve manieren om het te verkleinen, om minder zuivel te verkopen. Gek, toch? But stick with us. Dit is wat we in plaats daarvan proberen:

  • Toenemende koolstofarme productinnovatie en verkoop, zoals Non-Dairy ijs en Cookie Dough. (Nieuwe niet-zuivelsmaken, (opens new window)  iemand?)
  • Op zoek naar mogelijkheden om meer koolstofarme ingrediënten te gebruiken, zoals zonnebloempitten en amandelen die zijn geproduceerd met behulp van regeneratieve landbouwmethoden.

 

Productieactiviteiten in Scoop Shops

De productie- en detailhandelactiviteiten van Ben & Jerry's dragen minder dan 6% bij aan onze basisvoetafdruk, vooral omdat we het direct hebben aangepakt. En er is eigenlijk goed nieuws hier:

  • We zijn bijna bij ons doel van 100% hernieuwbare elektriciteit voor onze wereldwijde productieactiviteiten, bedrijfseigen Scoop Shops en kantoren.
  • Waar we geen hernieuwbare energie kunnen kopen, werken we aan energie-efficiëntie, warmteterugwinning en elektrificatie (zodat we de kracht van zon en wind kunnen benutten).

Collapse

Pints of Non-Dairy stacked

We ondernemen actie om de hitte te verslaan. Doe met ons mee.

If it's melted, it's ruined. Dat geldt voor ijs, en dat geldt voor de planeet. We maken heerlijke bevroren dingen die afhankelijk zijn van ingrediënten die van de aarde zijn geoogst (hey daar, koeien, noten, chocoladestukjes en swirls!), dus natuurlijk investeren we in het bestrijden van de klimaatcrisis. Maar we wonen hier ook. En dus roepen we al onze medeburgers op deze aarde op om van onze gekozen leiders te eisen dat ze een snelle overgang naar een economie met schone energie ondersteunen. De tijd dringt, maar we hebben wat we nodig hebben om te beginnen. Onderneem nu actie!

People in street with signs